Меню
Мій кабінет

Як не перетворити першу співбесіду на останню?

Скільки б робіт ви не змінили, перша зустріч з новими потенційними роботодавцем / роботодавицею ― завжди бентежний момент. Настільки, що часом переживання може зіграти з нами злий жарт і посприяти, щоб перша співбесіда стала останньою. Аби цього не сталося, консультанти й консультантки з пошуку роботи підготували добірку порад. Отже, як не провалитися перед рекрутером чи рекрутеркою?

Що не одягати?

«Зустрічають по одежі» ― стара приказка, але вона досі працює. Стримано й зі смаком ― ось, що завжди доречно. Що точно краще відкласти на інший випадок:

  • коротку спідницю / шорти;
  • майки та сукні на тонких бретелях;
  • високі підбори (понад 10 см);
  • колготки-сітку;
  • прозорі елементи, глибоке декольте;
  • одяг з написами, що не відповідають цінностям компанії.

На співбесіду обирайте одяг пастельних відтінків: бежевий, пудровий, небесно-голубий, світло-зелений. Вони заспокоюють і не будуть відволікати. Якщо хочете яскравих кольорів, використовуйте їх в акцентних аксесуарах: сумка, взуття, прикраси, шалик на шиї. Також краще уникати повністю чорних образів.

«Бойовий розкрас» залиште для вечірок, оберіть легкий денний макіяж. Спідниця / шорти мають бути не коротшими, ніж на долоню від коліна. Плечі також варто прикрити. Туфлі-«шпильки» ліпше замінити взуттям на широких підборах заввишки до 10 см. Якщо хочете додати елементів, що підкреслюють вашу особистість (брошки, браслети, ремені, нашивки тощо) ― будь ласка! Тільки стежте, щоб все було гармонійно. Одягати одразу всі прикраси, які маєте, ― моветон.

Що не казати?

Головне правило комунікації під час співбесіди ― бути чесним, відвертим і в хорошому настрої. Нижче наведемо приклади фраз, яких категорично варто уникати під час першої зустрічі з роботодавцем чи роботодавицею.

1) «Я все написала в резюме!»

Навіть якщо на прохання «Розкажіть про себе» подумки ви відповіли «Все й так написано в резюме», в жодному разі не кажіть це вголос! Співбесіду для того й влаштовують, щоб дізнатися про кандидата більше, ніж викладено на одній сторінці резюме.

Не переказуйте всю біографію (вона й дійсно є в резюме). У кількох абзацах зосередьтеся на моментах, які розкривають вас не лише як працівницю, а й як особистість. Може, ви любите музеї? Щомісяця ходите волонтерити до притулку для тварин? Не пропустили трансляцію жодного фешн-шоу? Додайте у розповідь про себе більше себе. Ваша задача ― зацікавити. Адже шукають не лише робочі руки, а й доповнення команди.

2) «Ми», «Вони», «Компанія»

Під час знайомства рекрутерові чи рекрутерці важливо побачити, ким є саме ВИ. Якщо у розповідях ви постійно переходите на узагальнення («моя компанія», «вони» тощо), це викликає занепокоєння. Навіть якщо хочете розповісти про успіх, до якого доклався увесь колектив, сфокусуйтеся на тому, що зробили саме ВИ.

Наприклад, салон краси, де ви працювали, переміг у конкурсі зачісок. Якою була ваша роль: домовитися про участь, знайти моделей, зробити фінальну зачіску? Не бійтеся говорити про власні здобутки й в міру хваліть себе, спираючись на факти.

3) «Якщо не візьмуть тут, візьмуть в іншому місці»

Навіть якщо ця співбесіда — одна із, все одно не варто приходити на неї, ніби ви робите комусь послугу. На запитання, чи надсилали резюме ще кудись, краще відповісти прямо. Ні — то ні. Якщо так — це буде тільки перевагою. Зазначте, що робота / посада, на яку ви зараз співбесідуєтеся, цікавить вас найбільше.

Не розповідайте, які пропозиції вам надходили і які умови пропонували. Особливо, якщо це від конкурентів. Головне — дати зрозуміти, що ви хороший фахівець / фахівчиня, яких хочуть взяти до себе й інші.

На запитання: «Чому ми маємо вас взяти на цю посаду?» – не кажіть: «А чьо ні?», «Бо я ідеально підходжу», «Ви більше такої не знайдете» тощо. Краще пройдіться по фактажу: які маєте навички, щоб виконувати цю роботу; який досвід уже є; чого готові навчитися.

4) «А яка зарплата?», «А скільки платите?», «Скажіть, скільки, а я скажу, чи підходить мені»

Дочекайтеся, щоб розмову про зарплату почав рекрутер / рекрутерка. Гроші ― це важливо, але не найважливіше. З усіх факторів, за якими ви обираєте роботу, для роботодавця / роботодавиці цей має бути останнім. Якщо основна мотивація ― гроші, то можна вирішити, щойно вам запропонують більше в іншому місці, ви швидко зміните роботу.

Рекрутер чи рекрутерка самі назвуть суму, на яку можете розраховувати. Зважайте, іноді можуть запитати вас, яку зарплатню очікуєте. Не поспішайте відповідати. Уточніть навзаєм (якщо ще цього не проговорили), які будете мати обов’язки, яку роботу виконуватимете; оцініть завантаження і відповідальність. Це покаже ваш раціональний підхід до вирішення важливих питань.

Краще підготуватися й перед співбесідою пошукати в інтернеті (або розпитати знайомих), яка середня зарплата на цю посаду. Називайте на 20-25% більшу суму від середньої (на випадок, якщо рекрутер / рекрутерка захоче «поторгуватися»). Якщо назвете нижче ринкової ― це можуть оцінити як невпевненість в собі.

Якщо до кінця співбесіди про умови роботи так мова й не зайшла, можете тактовно поставити запитання. Наприклад, «Дякую за змістовну розмову! А можете ще розповісти про умови роботи?» або «Перепрошую, а розкажіть, які умови ви пропонуєте на цій вакансії?»

5) «А на попередній роботі…»

Звісно, якщо ви зараз шукаєте роботу, то на попередньому місці було щось не так. Або з вами, або з роботою. Розповідати неприємні внутрішні історії, скаржитися на колишнії роботодавця або роботодавицю чи звинувачувати колег не варто. Рекрутерові / рекрутерці дуже легко знайти потрібний контакт і довідатися про вас. Звичайно, ідеальної відповіді на запитання «А чому ви звільнилися?» немає, але є лояльні. Наприклад:

  • «Не бачив/-ла перспектив зростання»
  • «Цінності компанії не підходили моїм»
  • «Бачу для себе розвиток у (нова посада, професія тощо)»
  • «Хочу рухатися далі».

Казати, що посада / умови роботи, яку вам пропонують, гірші, ніж ви мали, ― також не варто. Якщо те, що ви почули, не підходить вашим очікуванням, просто подякуйте за інформацію, але не критикуйте.

6) «Не ваше діло» й подібні репліки

Деякі запитання на співбесіді можуть вам не сподобатися. Наприклад, про особисте життя, дітей, релігію, достаток тощо. Не заводьтеся і не поспішайте відповідати. Якщо запитання надто приватне, перепросіть і скажіть, що не зовсім розумієте, як це стосується роботи. Часто рекрутери та рекрутерки ставлять подібні запитання спеціально, щоб побачити, як ви будете поводитися у незручній ситуації. Можете пожартувати, запитати щось навзаєм чи відповісти загалом, не вдаючись у деталі.

7) «Я не знаю»

Найгірше, що можна сказати на співбесіді. Навіть якщо не знаєте відповіді, формулюйте речення так, ніби знаєте. Наприклад, замість «Я не знаю, ким буду через 5 років» скажіть так: «Світ настільки швидко змінюється, що важко точно прогнозувати майбутнє. Думаю, через 5 років я точно знатиму більше, ніж зараз, і займатимуся роботою, яка приноситиме задоволення. Сподіваюся, доросту до цього разом з вашою компанією». Якщо вам ставлять запитання «в лоб» і на язиці вже крутиться «я не знаю», скажіть щось на кшталт «Поки що не відповім. Мені треба перевірити / уточнити / знайти інформацію». Така відповідь зіграє тільки на руку: ви готові шукати рішення, а не здаєтеся перед невідомим.

Чого не робити?

Маємо ще кілька порад, як поводитися, щоб не перетворити першу зустріч з роботодавцем / роботодавицею на останню.

1) Не брешіть у резюме.

Якщо ви вказали, що вмієте організовувати дні народження, будьте готові, що рекрутер / рекрутерка запитають, з чого б ви почали організацію дня народження для боса. Тому пишіть тільки про те, що вмієте.

2) Не брешіть на співбесіді.

Рекрутери/-ки не лише добре складають текст вакансії, а й розуміються на психології людей. Будете придумувати неправдиві відповіді на ходу ― ваша міміка й пози викриють вас і довіра назавжди буде втрачена.

3) Не переходьте на фамільярність і панібратство.

Особливо, коли перед вами молодша за віком людина. Перейти на «ти» можна тільки після пропозиції роботодавця чи роботодавиці.

4) Не додавайтеся в соцмережах до всіх підряд тільки тому, що ви разом працюватимете / працюєте.

Для багатьох соцмережі ― приватна територія. Спершу познайомтеся наживо, поспілкуйтеся й тоді надсилайте запит у друзі.

5) Не кажіть, що все зрозуміло, коли нічого не зрозуміло.

Перше знайомство ― на те й знайомство, щоб дізнатися одне про одного якомога більше. Не бійтеся ставити запитання, перепитувати, уточнювати. Набагато гірше, коли ви киваєте головою, що все ясно, а потім помиляєтеся в роботі. Основна порада від консультантів та консультанток з пошуку роботи ― залишайтеся собою. Перед вами на співбесіді хоч і сидить серйозна, але насамперед людина. Зі своїм почуттям гумору, емоціями, досвідом. Не штудіюйте текст вакансії, щоб сподобатися. Усміхайтеся, будьте відвертими і все вийде!

Інші поради